28.04.2019

Jak nie robić tutorialu czyli Counter Strike dla początkujących










Counter Strike może poszczycić się wieloma rzeczami m.in 20-letnią marką rozpoznawalną na całym świecie, unikalną liczbą graczy ok pół miliona dziennie, jednymi z najlepszych imprez e-sportowych. Niestety wprowadzenie gracza do świata gry nie jest tak imponujące, ale sprawdźmy od początku.




Sam nie jestem fanem traktowania gracza jak debila i uważam, że większość tutoriali w dzisiejszych grach to kpina z ludzkiego mózgu. Niestety CS jest grą, w której bez poznania pewnych zasad ciężko będzie nowej osobie rozpocząć przygodę. Gra wydana jest w całości w języku polskim, ale komendy od dowodzącego szkoleniem odbywają się wyłącznie po angielsku. Jeśli wyłączyliśmy podpowiedzi w ustawieniach, nie pokażą nam się one w tutorialu.


Trafiamy do pierwszego pomieszczenia kontrolnego i do dyspozycji mamy pistolet maszynowy MP7. Kurs złożony jest z pokoi w których mamy różne proste zadania, a pierwszym z nich jest wystrzelać magazynek w tarczę. Co jeśli jednak nie trafimy w nią ani razu? Nic, gra informuje że było to zadanie opcjonalne.


Tutaj pojawiają się dwa pierwsze problemy. Po pierwsze w prawdziwym meczu MP7 jest dość opcjonalną bronią(sam uwielbiam nim grać, ale równie dobrze można pistolet całkowicie zamienić na MP5), po drugie z każdym pustym magazynkiem gra odkłada broń i każe ją podnosić. Czy to przypadkiem nie byłby najlepszy moment na naukę jak broń przeładować?! Zgodnie z poleceniem powinniśmy strzelać krótkimi seriami, ale nie mamy żadnej informacji o recoilu ani recoil pattern, czyli jak kontrolować broń w ciągłym strzelaniu. Oczywiście nie dowiemy się, że każda broń ma inny odrzut.



Następnie gra informuje nas kto jest dobry a kto zły, sugerując że złymi są terroryści. Co jednak jeśli nasz początkujący gracz wejdzie do meczu i zacznie strzelać do "złych" ze swojej drużyny?

Kolejne zadanie związane jest z penetracją materiału. Najpierw strzelamy przez cienkie drewniane deski, które bez problemu przebijemy, następnie na naszej drodze staje metalowa ściana której nie sposób przedziurawić. Niestety nie ma żadnej informacji o tym, że różne bronie mają różne wartości penetracji, mamy też podane tylko dwa materiały z czego pokazany metal nie jest w grze używany. A przecież moglibyśmy strzelać przez powszechnie stosowane kontenery albo beczki. Po wykonaniu celu możemy skorzystać drzwi, uczymy się jak je otworzyć. Niestety nie dowiadujemy się, że niektóre(i jak je odróżnić?!) rodzaje drzwi można niszczyć strzelaniem lub kompletnie się ich pozbyć wybuchem granatu.






















W następnej części uczymy się o różnicach między hitboxami. W skrócie pokazana jest różnica między strzelaniem w nogi, ciało i głowę. Brakuje za to informacji o zmniejszeniu obrażeń przez kupno kamizelki i hełmu, a skoro gra nas o tym nie informuje to skąd początkujący ma się o tym dowiedzieć? Nie dowiemy się też o tym, że im dalej jesteśmy od celu tym mniejsze obrażenia zadajemy.

Do dyspozycji mamy M4A4 oraz Five-seven, ale dlaczego akurat ta broń boczna skoro domyślnymi są USP-S i P2000? Przy okazji nasz trener mógłby nam opowiedzieć o działaniu tłumika i jakie są różnice gdy go zdejmiemy. Podobnie jak MP7, Five-seven możemy później kompletnie zamienić i nie używać go w ogóle.





Po zastrzeleniu dwóch manekinów wyskakują kolejne, musimy je wszystkie zniszczyć. W momencie gdy skończy nam się amunicja w głównej broni dostajemy sugestię zmiany na boczną. Szkoda tylko, że przycisk który jest wyświetlony wygląda jak spacja(skok). To byłby(ale nie jest) najlepszy moment na pokazanie graczowi właściwości klawiszy numerycznych i zmiany broni w ten sposób. 1 - główna, 2 - boczna, 3 - nóż/zeus(którego brak w tutorialu), 4 - granaty.
Po zabiciu wszystkich zostajemy poproszeni o zrobienie tego samego jeszcze raz, ale na czas. Gra działa schematycznie, cele są zawsze w tym samym miejscu oraz nie otrzymujemy żadnego feedbacku czy czas jest dobry czy nie.

Kolejna część dotyczy granatów. Właściwie powinienem napisać granatu, bo nauczymy się działania tylko jednego - wybuchowego. Na placu manewrowym mamy ustawione manekiny i naszym zadaniem jest zniszczyć jeden. Jeśli zniszczymy wszystkie dostaniemy komentarz o tym, że im mniej inteligentny kursant tym większą czerpie z tego frajdę. Serio, dzięki.
Niestety, w przeciwieństwie do normalnej rozgrywki, jeśli rzucimy sobie granat pod nogi nie dostaniemy żadnych obrażeń. Nikt nie wspomina o tym, że granaty mozemy rzucić na kilka sposobów: LPM rzut długi, RPM rzut krótki, LPM+RPM w zależności od kolejności i czasu przytrzymania(tego ludzie nie wiedzą po rozegraniu kilkuset godzin) rzut pośredni. Nie ma też informacji o wpływie ruchu na rzut a przecież w biegu rzucimy dalej. Jesli trafimy w samochód to zostaje on podpalony, ale ta technologia nie została w grze użyta NIGDZIE poza tutorialem, co moze wprowadzać w błąd.






Nie dostajemy też do dyspozycji innych granatów, chociażby zapalającego który zadaje obrażenia w czasie i może zostać zgaszony dymnym który ogranicza widoczność. Tutaj dobrym przykładem byłoby oddanie w nasze ręce smoke'a i przebiegnięcie przez "długą" na Dust2. Dzięki tej szybkiej lekcji nowicjusz miałby świadomość przewagi jaką daje mu kupno i używanie(mnóstwo błędów popełnianych na niskich rangach to marnowanie lub nieużywanie) dodatkowego sprzętu.
Ok, manekiny wysadzone więc idziemy dalej.

Teraz popracujemy nad szybkością naszych strzałów z glocka. 5 Sekund i dwa cele do zestrzelania. Proste zadanie, ale znowu zmarnowana zostaje okazja do pokazania burst mode pistoletu. Glock i Famas to dwie bronie, które moga strzelać w alternatywnych trybach gdzie zamiast jednego pocisku lecą trzy. Po strzeleniu w tarcze zostajemy poproszeni o powtórkę, ale tym razem przed nasze oczy zostaje rzucony granat błyskowy. Przyznam szczerze, że za pierwszym razem się nie odwróciłem ale gra i tak mi pogratulowała uniknięcia flasha mimo "mleka". Czego brakło tym razem? Elementarnej wiedzy na temat zasiegu błysku, różnicy w czasie trwania efektu w zależności od róznych czynników, oraz tego ze nasze granaty oślepiają też naszych. Nie dowiemy się też jaki wpływ ma odbijanie flashy od ścian, tego że słyszymy dźwięk rzucanego granatu ani jaką przewagę daje nam używanie ich w walce z prawdziwym przeciwnikiem.

Po tym krótkim pokoju naszą kolejną misją jest podłożenie ładunku wybuchowego na bombsite A. Po dotarciu na miejsce otrzymujemy sugestię zaplantowania przyciskiem "E", podczas gdy normalnie po prostu używamy do tego myszki. Ale tutaj nie można się czepiać, bo "E" ma zastosowanie np gdy jesteśmy w smoke i nie jesteśmy pewni czy już stoimy w miejscu w którym można podłożyć. Innym problemem jest jednak to, że strefa do podłożenia jest bardzo mała i nie możemy poznać sensownego użycia radaru, by wiedzieć gdzie można to zrobić. Niestety na niższych poziomach multi to bardzo dobrze widać bo na każdej mapie ludzie podkładają w "domyślnym miejscu(ang. default)" nawet jeśli daje ono przewagę przeciwnikowi i utrudnia obronę naszej drużynie(Mirage, Cache). Brak też informacji, że podłożenie bomby trwa ponad 3 sekundy.




Bomba podłożona, ale dostajemy informację o tym, że musimy rozbroić ładunek w punkcie B i mamy na to tylko sekundy. Instruktor nie mówi ile dokładnie czasu, ale scenka jest tak oskryptowana że piszą ten tekst nie ruszyłem do akcji przez kilka minut a konsekwencji żadnych nie otrzymałem. Dopiero po przekroczeniu pewnego obszaru zegar(niewidoczny) zaczyna odliczać 30 sekund, które też nie są zgodne z czasem jaki mamy w prawdziwym meczu. Po wykonaniu zadania pyta nas "wiesz co mogłoby przyspieszyć rozbrajanie? Gdybym nie zapomniał dać Ci zestawu do rozbrajania który skraca czas o połowę, przepraszam za to.". W ten sposób ani dokładnie nie poznajemy jego działania, ani nie mamy możliwości podniesienia go z ziemi(co również nagminnie zdarza się w meczach) lub kupna(o czym później ludzie zapominają). Don't be a loser, buy defuser - jak mawiają weterani.



Przed nami został ostatni punkt szkolenia łączący wszystkie poznane elementy. Najpierw widzimy (nieaktualną!)gablotkę ze wszystkimi pistoletami i karabinami dostępnymi w grze, a następnie możemy wybrać tylko jedną z pięciu oferowanych: AK47, M4A4, PP-Bizon, P90 oraz AWP i jest to nasz pierwszy i ostatni kontakt z bronią snajperską. Po podniesieniu broni gra sugeruje zmianę wyposażenia przy użyciu scrolla. SERIO. Znowu mogliśmy poznać zmianę klawiszami numerycznymi, których używają(a przynajmniej powinni) wszyscy!



Podobnie jak wcześniejsze zabawy z tekturowymi przeciwnikami tak i tutaj większość wrogów jest statyczna, więc wyzwanie nie jest zbyt duże. Dopiero też tutaj dostajemy możliwość przeładowania broni oraz pozbierania dodatkowej amunicji. Jednak nikt nie mówi o tym, że w meczu nie ma możliwości takiego uzupełnienia i np. nieumiejętne strzelanie z CZ zakończy naszą zabawę bardzo szybko. W ostatnim pokoju po raz pierwszy dowiadujemy się, że granat to "4", ale dalej nie ma sugestii by każdy granat umiejscowić pod osobnym przyciskiem, a przez to że mamy do dyspozycji tylko jeden nie wiemy że ponowne wciśnięcie klawisza zmieni na inny dostępny rodzaj. Po pokonaniu wszystkich przeciwników zostaje nam już tylko prosta do wyjścia, na której powinniśmy użyć noża by przyspieszyć poruszanie się. Kolejna przegapiona okazja by powiedzieć o różnicy w poruszaniu się z różną bronią(AWP jest ciężkie, pistolet bardzo lekki, ale i tak cięższy niż nóż itd.). Na końcu dowiadujemy się, ze ostatni test był na czas i jeśli chcemy możemy go powtórzyć. Rekord do pobicia to 35.2 sekundy, co jest do zrobienia bez problemu ale przy okazji zachęca by powtórzyć cały ostatni tor.



To tyle ile oferuje nam wbudowany samouczek, który niestety zbytnio w niczym nie pomaga i jest byle być. Szczerze mówiąc mając tak obszerną społeczność aktywnych graczy i niezłe możliwości zdobycia nowych nie rozumiem podejścia Valve. CS to dobra gra jeśli ktoś ma podstawy na których może budować swojego skilla, w przeciwnym razie szybko odbije się od tej produkcji. Bardzo ważne rzeczy, które zostały pominięte i nie zostały wymienione wyżej:

  • Ekonomia i zarządzanie funduszami swoimi i drużyny
  • Strzelanie w ruchu
  • Ciche poruszanie przy użyciu "shift"
  • Ogólne znaczenie dźwięku w rozgrywce
  • Używanie/ustawienie minimapy w poszukiwaniu ostatnich przeciwników
  • Podstawowe cele rozgrywki, co stanie się w różnych sytuacjach po przekroczeniu limitu czasowego
  • Strafe, peek, prefire
  • Sprawdzanie kątów/ukrytych miejsc(ninja)
  • Zmiana celownika i czułości myszy


Po otwarciu ostatnich drzwi gra sugeruje, by udać się do trybu uproszczonego z botami gdzie możemy potrenować przed podejściem do rozgrywki multiplayer. Niestety tryb uproszczony nawet z graczami odbiega od turniejowego i jest to znany społeczności problem, bo różnica jaka między nimi występuje to istna przepaść. Nie musimy kupować kamizelki ani zestawu do rozbrajania, friendly-fire wyłączony, otrzymujemy więcej pieniędzy, dziesięcioosobowe drużyny itd.



CS sam w sobie nie jest grą przyjazną dla nowicjuszy, ale od siebie polecę kilka kanałów youtube które świetnie wzbogacają wiedzę dla chętnych: 3kliksphilip, warowl, nadeking, n0thing. A te mapy dużo lepiej sprawdzają się do treningów i ustawień: Yprac practice(dla różnych map), aim_botz, sensitivity finder, crashz' crosshair.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz